top of page

Hilye-i Serif Calısması ve Hikayesi


Uzun zamandır yakmayı düşünmekteydim.

İlk önce sizlere Hilye-i Şerif nedir? Onu açıklayayım.

Hilye Arapça’da ‘zinet, süs, yaratılış, sıfat, şekil’ manalarına gelir. Peygamberimizin sıfatlarını anlatan manzum veya nesir halindeki yazılara, kitaplara ve tablolara Hilye-i Saadet veya Hilye-i Şerif denilir.

Bunlar birer sanat eserleridir. Fakat bunların taşınmasının, evlere asılmasının herhangi bir dini değeri yoktur. Yani asanlara/taşıyanlara bir sevap getirmeyeceği gibi asmayan ve taşımayanların da bir eksiği olmaz.

İnternetten uzunca bir araştırma sonucu aşağıdaki hilye-i şerifi çalışmaya karar verdim ;

Sıra hangi boyutta çalışmam gerektiğine karar vermeye geldi. Boyunun en az 80 cm olmasını istiyordum..... Ardından 100x70 cm olması gerektiğine karar verdim... Afiş proğramından resmi büyültmektense ; Büyük boy baskı yapan bir işletmeye gittim 100x70 cm ebadında resmin çıktısını aldım. Boyut büyüdüğü için kağıda resim tam manasıyla net çıkmasa da iş görecek nitelikteydi.

Daha önce toptan ve değişik ebatlarda kestirdiğim çokça kavak kontraplaklarım mevcuttu 100x70 ebadında ağacımda mevcuttu. Hafta sonu bir gayretle kontrayı bir güzel zımparaladım. Bu çalışmada aktarım için karbon kağıdı kullanmadım. 100x70 çıktının arkasını kurşun kalem kömürü ile boşluk kalmayacak şekilde komple karaladım.

(Karbon kağıdı kullanmadım çünkü , çalışacağım eser çizgi yoğun bir eserdi ve aktarımı uzun sürecekti. Bu süreçte aktarım yaparken el baskısından dolayı karbondan ağaca koyuluklar sirayet edecek ve kontrada siyah lekeler oluşacaktı. Silgi ile tam bir temizlik yapamayacağım için bu bir handikaptı.)

Kolay olacağını zannettim fakat inanırmısınız tam 3 saat 40 dakikamı aldı. Birhayli sıkıcı bir durumdu. SABIR SABIR.....

Sıra resmin ağaca aktarımına geldi. Araralarla yaklaşık 7 saate de aktarmayı gerçekleştirdim. Aktarımın seri bir şekilde gerçekleşeceğini zannetmeme rağmen bir hayli bu duruma da sabır göstermem gerekti. Hilyenin iç örgüsü bir sırada 125 hamle her hamleye de 5 nokta , 5 noktaya 4 birleştirme .........................................

SABIR SABIR.....

Aşık , maşuğuna kavuşma heyecanını duyduğu gibi bende yakmaya başlamak için aynı sabırsızlıkla yakmaya başladım.

Eser çok detaylı olduğu için ince ve özenle çalışmak gerekiyordu. Öyle de yaptım. Yavaş yavaş , sabrederek.... Bilhassa Arapça küçük boy yazılarda bayağı zaman harcadım.

Bu eseri yakarken şunu öğrendim ;

Evet dağlamada gölgeleme çok önemli. Bu biraz el melekesi ilede alakalı ve sanatsal sezgi istiyor...... Ama dağlamada zor olan bir şey var ; düz çizgileri yakmak...... Bu bir resmi mükemmel bir şekilde gölgelemekten daha zor bir iş......

Yakmaya devam ederken bugüne kadar çalıştığım ve en çok emek ve vakit harcadığım bir eserdi Hilye-i Şerif.

Her akşam saatlerce çalışmama rağmen bir türlü yolun sonunu göremiyordum.

Sonunda eserin çevre bezemelerine gelebilmiştim.

Çevre bezemeleri az zamanımı alacağını düşünmeme rağmen birhali beni oyalamaktaydı.

Havanın sıcaklığı beni bunaltınca , klimayı açtığımda odanın aniden soğumasıyla havyaya da bayağı etki ediyordu.

Klimadan gelen hava akımı , tele üfleme etkisi yapıyor ısıyı düşürüyordu. Yeni ayarlara adapte olmam gerekiyordu. Oldum da.

Artık eser yavaş yavaş şekillenmeye başlamıştı.


Son Gönderiler
Beni Takip Edin
  • Facebook Classic
bottom of page